W 24. edycji „Monitora Rynku Pracy” oceniono przygotowanie pracodawców do coraz bardziej odczuwalnych zmian demograficznych: starzenia się społeczeństw i malejącej liczebności kolejnych roczników wkraczających na rynek pracy.

Zdaniem 77% badanych nadeszły złote czasy dla młodych pracowników (w wieku 18-30 lat), o których pracodawcy będą rywalizować. Kryzys demograficzny sprawia też, że polscy pracownicy widzą także nadzieję na poprawę pozycji negocjacyjnej osób w wieku 55+: lepsze perspektywy przewidywało 52% respondentów.

Czy jednak pracodawcy wychodzą tym wyzwaniom naprzeciw? Czy już teraz uczą się pozyskiwać i utrzymywać kadry, których zdobycie będzie niebawem trudniejsze oraz bardziej kosztowne? Jeśli chodzi o osoby w wieku 55+, to w ocenie samych pracowników najlepiej przygotowane są firmy w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. W tych niemieckojęzycznych krajach 51-53 proc. ankietowanych sygnalizowało, że ich zakład pracy aktywnie zabiega o utrzymanie starszych pracowników oraz rekrutuje ich na zwolnione miejsca pracy. Europejska średnia to 44 proc., natomiast wskaźnik dla Polski wynosi jedynie 39 proc. – wynika z badania “Monitor Rynku Pracy” zrealizowanego przez firmę Randstad.

Młodych pracowników przyciągać próbują najczęściej pracodawcy ze Szwajcarii (69 proc.) i Hiszpanii (68 proc.), europejska średnia wynosi tu 62 proc., a wskaźnik dla Polski – 59 proc.

W każdym badanym kraju częściej zdarzało się, by firmy zabiegały aktywnie o młodszych pracowników niż o starszych – największa różnica występuje w Grecji (42 punkty procentowe), a najmniejsza w Danii (4 punkty procentowe).

Ta przewaga młodych bierze się częściowo z tego, że 70 proc. respondentów w Europie (76 proc. w Polsce) przekonanych jest o tym, że osoby w wieku 55+ mają trudności w pozyskiwaniu nowych umiejętności.

– Widzimy już teraz, że przy bardzo ambitnych planach zwiększenia zatrudnienia w całym kraju, pracodawcom coraz trudniej o kandydatów. Rekrutacje się przeciągają, a kandydaci zwykle mogą wybierać spośród kilku ofert pracy. Logika procesu rekrutacyjnego często jest jednak skupiona na dotarciu do ludzi młodych. W takiej sytuacji wypracowanie strategii zatrudnienia i szkolenia, niedocenianych obecnie starszych wiekiem, ale i dojrzalszych w doświadczenie pracowników może być istotnym autem w rywalizacji firm na tym polu. Tym bardziej, że w związku z kurczeniem się liczebności wchodzących na rynek pracy roczników, już nie długo zwiększenie różnorodności wiekowej zatrudnianej kadry będzie dla firm koniecznością –  komentuje Agnieszka Bulik.

Red. (źródło: Randstad)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ