Polacy są miłośnikami promocji. Ponad 80 proc. z nas lubi kupować produkty w ramach ofert specjalnych – wynika z raportu Skuteczność Promocji 2016 przygotowanego przez agencję badawczą Open Research.

Pozytywne doświadczenie zakupowe jest ważnym elementem, które buduje wizerunek sieci handlowej. Ale bogata oferta asortymentowa przestaje już być tu wystarczająca. Coraz większą rolę odgrywają wszelkiego rodzaju gratyfikacje towarzyszące zakupom. Pozwalają się one odróżnić od konkurencji.

Różnorodność ofert promocyjnych

Z tego względu sieci prześcigają się w organizowaniu różnych ofert promocyjnych. Lidl oraz Biedronka organizowały w ostatnim czasie promocje 100 produktów za 2 złote. Biedronka wcześniej organizowała również loterię paragonową, w której do wygrania były cenne nagrody. Sieć Carrefour zorganizowała ostatnio promocję, w której przy zakupie jednego produktu drugi można było kupić za 1zł.

Promocje wciąż wydają się wyjątkowo atrakcyjnymi okazjami. Można odnieść nawet wrażenie, że sieci i producenci FMCG zapętliły się w oferowaniu promocji i testowaniu różnych ich form. Od obniżki ceny pojedynczego produktu lub możliwości zakupu drugiego produktu w obniżonej cenie przez inne formy takie jak loterie czy konkursy z cennymi nagrodami czy bony do wykorzystania na kolejny zakup po zbieranie punktów na karcie programu lojalnościowego.

Jak się w tym nie pogubić? Które z form promocji są najbardziej atrakcyjne dla klientów i skuteczne? Okazuje się, że klienci najczęściej koncentrują się na cenach i szukają coraz lepszych okazji zakupowych. Z raportu Skuteczność Promocji 2016 wynika, iż najbardziej atrakcyjną formą promocji jest ta, która daje natychmiastową korzyść.

Najlepsze formy promocji

Niezmiennie, największym wabikiem jest obniżka ceny. Okazuje się, że według preferencji respondentów aż 57 proc. z nich uważa obniżkę ceny pojedynczego produktu za najbardziej atrakcyjną formę promocji. Bon zakupowy, oferty typu „30 proc. gratis”, czy „kup jeden, drugi 50 proc. taniej” są dla klientów również bardzo atrakcyjne, ponieważ gratyfikacja nie jest odsunięta w czasie (rodzaj promocji zależy od kategorii produktowej). Polacy zdecydowanie preferują takie promocje, które przynoszą natychmiastową korzyść i jednocześnie nie wymagają podejmowania żadnych dodatkowych czynności.

Jeśli uzyskanie rabatu zależy na przykład od wypełnienia odpowiedniego kuponu, czy wzięcia udziału w konkursie, w którym nagroda nie jest gwarantowana, nie jesteśmy już tak chętni do brania udziału. To dlatego udział w konkursie z nagrodami za zakup produktu jest atrakcyjny tylko dla 13 proc. kupujących.

Warto zauważyć, że z raportu Skuteczność Promocji 2016 wynika pewna zależność odnośnie płci. Kobiety istotnie częściej niż mężczyźni są zachęcone do zakupów dzięki kartom stałego klienta czy zbieraniu punktów, które będzie można wymienić na dalsze nagrody

Dlaczego tak jest? Kobiety lubią prezenty – nie tylko w życiu, lecz także w odniesieniu do promocji. Częściej zbierają punkty oraz posiadają karty lojalnościowe.

Najlepsze źródła informacji

Często marketerzy zastanawiają się w jakich mediach warto umieszczać informację o promocji w danej sieci sklepów aby skłonić potencjalnych klientów do wizyty. Wyniki badania najbardziej preferowanych źródeł promocji zachęcających do wizyty w sklepie mogą jednak zaskakiwać. Z raportu Skuteczność Promocji wynika bowiem, że klientów najbardziej zachęca do wizyty w sklepie zakupów tradycyjna gazetka reklamowa danego sklepu. Ponad 40 proc. osób, korzystających z promocji, ma wcześniej kontakt z gazetką sklepową. Gazetka jest znacznie bardziej skuteczna niż reklama telewizyjna, internetowa, czy polecenie znajomych.

Być może wynika to z faktu, że gazetka jest elementem najbardziej trwałym, do którego zawsze można wrócić, doczytać szczegóły. Reklamę oglądamy i przekazywana treść może nam jedynie zostać w pamięci, natomiast to od nas zależy dalsza inicjatywa w zakresie poznania dodatkowych informacji o produkcie. Jednocześnie gazetka ma tę przewagę nad reklamą telewizyjną, internetową czy radiową, że reklamowanych jest w niej wiele produktów z różnych kategorii, które możemy wybrać i dopasować do swoich aktualnych potrzeb.

Jednak preferencje dotyczące gazetek reklamowych nie są jednorodne i różnią się w zależności od miejsca zamieszkania oraz grupy wiekowej respondentów. Wartym zaznaczenia jest fakt, iż w największych miastach gazetki znacząco tracą na na znaczeniu na korzyść Internetu.

Najbardziej widoczne jest to wśród osób młodych (20-29 lat), dopiero rozpoczynających swoje doświadczenia z samodzielnymi zakupami produktów FMCG. W przyszłości można się spodziewać pogłębiania tej tendencji, dlatego też ważne jest mieć to na uwadze w planowaniu do kampanii reklamowych.

Red. (źródło: Open Research)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ