Pomidory to zdrowy i nieodłączny element każdej diety. Warzywa te – dostępne zarówno w postaci świeżej, jak i przetworów pomidorowych – są źródłem wielu cennych substancji odżywczych, mikro- i makroelementów oraz witamin.

Pomidor dzisiaj doskonale znany jest na całym świecie. Do Europy trafił już w XV w. z Ameryki Południowej. Od tego czasu zadomowił się u nas na stałe, goszcząc na stołach całego kontynentu zarówno w postaci świeżej, jak i w formie przetworów pomidorowych. Zawiera m.in. witaminę A, E, C oraz witaminy z grupy B, potas, beta-karoten, polifenole i flawonoidy, błonnik pokarmowy i niezwykle cenny antyoksydant – likopen. I chociaż jest tak bardzo popularny, to jednak wokół przetworów pomidorowych ciągle krążą szkodliwe mity. O uporządkowanie wiedzy na ich temat marka Łowicz poprosiła dr Katarzynę Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

Fakty…

1. Przetwory pomidorowe są równie wartościowe jak surowe pomidory.

Chociaż ciągle powszechne jest przekonanie, że najzdrowsze są surowe warzywa i owoce, to eksperci ds. żywienia już od dawna wiedzą, że ich postać przetworzona może być równie wartościowa. Dotyczy to szczególnie przetworów pomidorowych, takich jak np. przecier, pomidory w puszce bądź passata, które są właściwie bez żadnych dodatków i powstają z owoców zbieranych w szczycie sezonu, kiedy zawartość substancji odżywczych w pomidorach jest największa. Poddane procesowi pasteryzacji, zachowują większość cennych witamin oraz mikro- i makroelementów.

– Nowoczesne technologie gwarantują, że aktualnie proces pasteryzacji nie ma negatywnego wpływu na zawartość substancji odżywczych w przetworach. Pomidory poddawane są działaniu wyższej temperatury przez bardzo krótki czas, po czym zostają szybko schłodzone. Taki przebieg procesu sprawia, że większość cennych składników zostaje zatrzymana w przetworach, podobnie jak zachowana jest również pełnia pomidorowego smaku. Pasteryzacja jest niezwykle ważnym procesem, ponieważ zapewnia produktom bezpieczeństwo mikrobiologiczne, jednocześnie zachowując ich wysoką wartość odżywczą –mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia.

2. Likopen z przetworów pomidorowych jest lepiej przyswajalny niż ten zawarty w surowych pomidorach.

Likopen to antyoksydant o wyjątkowych właściwościach i działaniu udowodnionym w pracach badawczych. Zmniejsza ryzyko zawału serca oraz przeciwdziała rozwojowi niektórych nowotworów. Występuje w surowych pomidorach, jednak zjedzony w tej postaci jest w bardzo niewielkim stopniu przyswajalny przez ludzki organizm.

– Dzięki procesowi pasteryzacji, czyli dzięki obróbce termicznej, cenny dla zdrowia likopen staje się dużo bardziej przyswajalny dla organizmu człowieka, niż ten pochodzący z surowych pomidorów. Dlatego tak ważne jest, aby w codziennej diecie znalazły się zarówno świeże, jak i przetworzone pomidory. Może być to przecier pomidorowy, passata, sok pomidorowy, a dla osób lubiących całe owoce – np. pomidory w puszce. Ich forma nie ma znaczenia. Wszelkie przetwory pomidorowe dostarczają organizmowi tej wartościowej substancji – wyjaśnia prof. Katarzyna Stoś.

…i mity

1. Do przetworów pomidorowych dodawane są konserwanty.

Takie przekonanie od lat dotyczy gotowych produktów, chociaż jest niesprawiedliwym mitem na temat wielu z nich.

– Większość przetworów to produkty naturalne. Nie muszą mieć sztucznych dodatków w postaci konserwantów, ponieważ poddawane są pasteryzacji, która eliminuje wszelkie drobnoustroje i zapewnia czystość mikrobiologiczną produktu. Dzięki temu smakiem i zapachem wielu warzyw, w tym pomidorów, możemy cieszyć się przez cały rok. Nie należy zatem unikać gotowych produktów, takich jak np. przeciery pomidorowe, passata czy pomidory w puszce, często są one równie wartościowe jak ich świeże odmiany – zaznacza Katarzyna Stoś.

2. Przetwory pomidorowe rozcieńczane są wodą.

To mit o przetworach pomidorowych, takich jak passata, przecier pomidorowy czy pomidory w puszce. Jak podaje Katarzyna Stoś, np. do wyprodukowania butelki (680 ml) passaty Łowicz potrzeba około 1 kg zdrowych, świeżych pomidorów. W przypadku przecieru pomidorowego – na opakowanie 500 g zużywa się ponad 0,5 kg tych warzyw. W pomidorach krojonych stosunek produktu wynosi 1:1, czyli na opakowanie 400 g potrzeba dokładnie 400 g produktu. Idealna i odpowiednia konsystencja produktów otrzymywana jest poprzez dobranie odpowiedniej ilości surowców najwyższej jakości.

Red. (źródło: Instytut Żywności i Żywienia)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ