Z danych pochodzących z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, że zwykle 15 proc. Polaków je ciastka 2-3 razy w tygodniu. Pozostała część, a więc 75 proc., spożywa je przeciętnie raz w miesiącu. Ale w tłusty czwartek pączki jedzą niemal wszyscy Polacy.

Jedna piąta respondentów deklaruje, iż w tłusty czwartek zjada tylko jednego pączka. Kolejne 38 proc. deklaruje już spożycie tego dnia dwóch pączków, natomiast do zjadania trzech lub więcej przyznaje się 37 proc. Tylko 5 proc. respondentów nie konsumuje w tym dniu ani jednego pączka.

37 proc. konsumentów kupuje pączki w cukierniach, tyle samo kupuje je w sklepach spożywczych, a 15 proc. robi je samodzielnie w domu.

Popularny niegdyś zwyczaj kupowania pracownikom pączków w tłusty czwartek obecnie przetrwał tylko w 21 proc. firm. 66 proc. przedsiębiorstw nie funduje pracownikom tego dnia świątecznego smakołyku.

Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż obecnie rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce wart jest 3,6 mld zł. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.

W 2016 r. polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów z tej kategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 15 kg produktów z tej grupy, wydając na ten cel średnio 274 zł i dokonując średnio 43 zakupów. W całej kategorii produkty sprzedawane luzem stanowiły 86 proc. sprzedaży ilościowej, a produkty pakowane – 14 proc. W ujęciu wolumenowym produkty pakowane odnotowały wzrost o 7,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

W 2016 r. ok. 10 proc. całego wolumenu kategorii zostało zakupione w promocji. Średnia cena za kilogram produktów objętych promocją była o 16 proc. niższa niż cena produktów w pełnej cenie.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria ciast i wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, w których gospodarstwa domowe zakupiły aż 64 proc. całego wolumenu kategorii. W przypadku produktów pakowanych najważniejszym kanałem zakupu były dyskonty.

Słodycze, w tym ciastka, są najczęściej spożywanymi produktami, po które konsumenci sięgają będąc poza domem. Z danych pochodzących z raportu wynika, iż produktami najczęściej spożywanymi „w drodze” są: kawa (9 proc.), produkty instant (12 proc.), słone przekąski, produkty mleczne (po 22 proc.), owoce i warzywa (40 proc.), pieczywo (45 proc.). A na szczycie rankingu popularności są właśnie słodycze, po które sięga aż 58 proc. respondentów, w tym po batony (34 proc.), ciastka (23 proc.), wafle w czekoladzie (21 proc.), batony muesli (8 proc.). Niestety ta kategoria produktów jest najbardziej popularna wśród gospodarstw domowych posiadających dzieci.

Źródło: GfK

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ