Polacy zjadają rocznie ok. 145 mln kilogramów ciastek, co oznacza średnio 3,8 kilograma na osobę, wydając na nie ok. 2,6 mld zł. Wybierając ciastka konsumenci kierują się przede wszystkim smakiem i jakością, zdecydowanie mniej ceną – wynika z raportu PwC „Rynek ciastek w Polsce”.

Podstawowe wnioski płynące z raportu to:

  • Polacy zjadają ok. 145 mln kilogramów ciastek rocznie, wydając na nie ok. 2,6 mld zł
  • Konsumpcja ciastek w Polsce będzie rosła w tempie 1,8 proc.
  • Dla 60 proc. Polaków dom jest głównym miejscem konsumpcji ciastek, dla 20 proc. – miejsce pracy
  • Kobiety częściej wybierają ciastka niż mężczyźni – ich udział wśród konsumentów wynosi 60 proc.

Jak wynika z raportu PwC „Rynek ciastek w Polsce”, statystyczny Polak spożył średnio w 2015 r. ok. 3,8 kg ciastek. W porównaniu z innymi krajami regionu Europy Środkowo-Wschodniej poziom konsumpcji ciastek w naszym kraju jest dość niski. W Czechach i Słowacji wyniósł średnio 5,5 kg na osobę, a na Węgrzech – 4,7 kg. To jednak i tak znacznie mniej niż np. w Wielkiej Brytanii (13,6 kg na osobę) czy we Włoszech (10,5 kg na osobę).

– Obecnie polski rynek ciastek jest w fazie penetracji: ciastka są częścią rozwiniętej kultury przekąsek, stale oferowane są nowe ich odmiany, będące odpowiedzią na ewoluujące potrzeby i preferencje konsumentów. Zgodnie z naszą prognozą konsumpcja ciastek w kolejnych latach będzie rosła w tempie 1,8 proc., osiągając w 2020 r. poziom 4,1 kg na osobę – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich PwC.

Autorzy raportu PwC podkreślają, że w nadchodzących latach będziemy mieli do czynienia ze stopniową zmianą wzorców konsumpcji. Regularne spożywanie ciastek oraz zastępowanie nimi niektórych posiłków, na przykład śniadań (ciastka z błonnikiem, ziarnami zbóż), będzie coraz popularniejsze. Przyczyni się do tego wzrost dochodów rozporządzalnych społeczeństwa, które wraz z lokalnymi preferencjami i upodobaniami determinują poziom konsumpcji ciastek w danym kraju.

Polacy traktują ciastka jako grupę przekąsek, którymi można się podzielić z rodziną, znajomymi lub gośćmi. Dla 60 proc. konsumentów dom jest głównym miejscem spożywania ciastek, dlatego – zdaniem ekspertów PwC – większe, rodzinne opakowania nadal będą odgrywać istotną rolę na rynku. 20 proc. respondentów deklaruje, że główną lokalizacją konsumpcji ciastek jest miejsce pracy, co wpisuje się w trend wygody. Udział kobiet wśród konsumentów wynosi 60 proc.

Badanie konsumenckie wskazują, że przy wyborze ciastek Polacy kierują się przede wszystkim smakiem (41 proc.) i jakością (22 proc.). Cena oraz rodzaj produktu znalazły się na kolejnym miejscu wśród odpowiedzi (po 17 proc.).

Duży potencjał wzrostu

Ciastka są jedną z piętnastu największych kategorii na polskim rynku FMCG. Ciastka markowe z udziałem na poziomie 68 mln kilogramów są aktualnie największą kategorią na rynku. Drugie miejsce zajmują odnotowujące szybki wzrost marki własne (64,2 mln kilogramów). Ciastka sprzedawane luzem notują spadek (obecnie ok. 13,2 mln kilogramów).

Zarówno pod względem ilości, jak i wartości, rynek ciastek odnotował spadek odpowiednio o 0,1 proc. i 0,4 proc. w ciągu ostatnich trzech lat. Od 2016 r. nastąpiła poprawa koniunktury i wzrost w tempie 1,7 proc. w ujęciu ilościowym. Będzie mu towarzyszył wzrost średnich cen na poziomie 1,3 proc.

Marki własne będą prawdopodobnie rozwijać się szybciej, ze stopą wzrostu na poziomie 4,5 proc. w ujęciu ilościowym i 6,3 proc. w ujęciu wartościowym. Wzrost ilości jest napędzany głównie przez zwiększającą się obecność produktów marek własnych w dyskontach, większe ilości sprzedawane w tym formacie oraz dalszy rozwój dyskontów. Tempo wzrostu w tym segmencie handlu nie jest już jednak tak dynamiczne jak kiedyś.

Konkurencja i konsolidacje

Rynek ciastek w Polsce jest stosunkowo rozdrobniony. Jednak udział mniejszych podmiotów zmniejsza się i można spodziewać się konsolidacji.

W ciągu ostatnich dwóch lat największe wzrosty zanotowała firma Bahlsen, na drugim miejscu uplasował się DrGerard. Ich udział w rynku wzrósł odpowiednio o 1,3 i 0,7 punktu procentowego. Udział w rynku innych firm pozostał na podobnym poziomie, z wyjątkiem firmy Mondelez, która odnotowała spadek o 1,9 punktu procentowego.

Najwięksi producenci ciastek są aktywni zarówno w obszarze produktów markowych, jak i marek własnych. Mondelez to jedyna duża firma w Polsce, która nie produkuje ciastek sprzedawanych pod markami własnymi sieci handlowych.

– Na rynku ciastek w Polsce wartość będą generować firmy skuteczne w innowacjach oraz te, które potrafią tworzyć atrakcyjną ofertę pod marki własne. Widzimy potencjał konsolidacji rynku po stronie producentów, mogący doprowadzić do synergii kompetencyjnej i kosztowej, a zyskają na tym zarówno inwestorzy, jak też polscy konsumenci – podsumowuje Grzegorz Łaptaś.

Źródło: PwC

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ