Instytut ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie wśród konsumentów dotyczące trendów, za jakimi zamierzają podążać oni w najbliższym czasie. Spośród kilkudziesięciu trendów wyłoniło się 25 zachowań z największą dynamiką wzrostu lub spadku. Wśród tych ostatnich – antytrendów, znajdują się… jedzenie na mieście oraz spożywanie mięsa.

– W naszej mapie trendów opieramy się na informacjach od konsumentów, którzy deklarowali, na ile dane zachowanie już realizują i czy zamierzają je realizować w przyszłości w większym stopniu. Różnica pomiędzy tym, co jest dzisiaj, a tym co jest jutro to dynamika danego trendu. Nasze podejście jest o tyle nowatorskie, że o trendy nie pytamy ekspertów i obserwatorów rynkowych, którzy potrafią dostrzec pewne zjawiska i potencjał różnych zachowań. W naszym badaniu pytamy zwykłego konsumenta, jakie zachowania będzie intensyfikował w najbliższym czasie, a od jakich odejdzie lub jakie będzie ograniczał. W ten sposób można dostrzec różnice międzypokoleniowe, a także te związane z miejscem zamieszkania – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Główne wnioski z badania to:

  • Antysystemowość – w zestawieniu najważniejszych trendów przejawia się chęć działania poza systemem, a jednocześnie na rzecz indywidualnego człowieka. Do takich trendów z pewnością należy crowdfunding, czyli finansowanie społeczne, wsparcie małych rzemieślników, korzystanie z usług osób prywatnych, przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne.
  • Technologiczność – konsumenci wskazali na kilka zachowań związanych z rozwojem technologii, związanych przede wszystkim z coraz szerszymi funkcjami smartfonów i tabletów w połączeniu z rozwijającym się rynkiem aplikacji.
  • Młodsi respondenci (pokolenie Y i X) chętniej są gotowi zmienić swoje przyzwyczajenia niż osoby po 57 roku życia.
  • Pokolenie 57+ w największym stopniu jest zainteresowanie rezygnacją z jedzenia mięsa – obecnie aż 94 proc. respondentów z tego pokolenia je mięso, a aż 25 proc. chce z mięsa zrezygnować – na tym przykładzie wyraźnie widać, że osoby starsze są skłonne zmienić swoje zachowania, jeśli to pozytywnie wpłynie na ich zdrowie.
  • Wyniki dla wszystkich grup wiekowych pokazują, że największy potencjał mają te zachowania, które obecnie nie są jeszcze bardzo popularne. Tam, gdzie dane zachowanie jest realizowane przez połowę respondentów i więcej, nie ma już dużego potencjału na rozwój. Wyjątek stanowią antytrendy, które dotyczą: jedzenia mięsa, jedzenia na mieście oraz, w przypadku najmłodszego pokolenia, korzystania z mediów społecznościowych.
  • Mieszkańcy średniej wielkości miast (50- 200 tys. mieszkańców) zamierzają w największym stopniu wydawać więcej na swoje zakupy w sklepach internetowych – wzrost na poziomie 22 proc., podczas gdy w innych przypadkach jest to wzrost zaledwie o kilka procent.
  • Co ciekawe, wśród mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) najbardziej widoczne są antytrendy: zmniejszenie zainteresowania korzystaniem z mediów społecznościowych (deklarowany spadek zainteresowania o 18 proc., podczas gdy średni spadek wynosi 9 proc.) oraz deklarowany spadek zainteresowania jedzeniem na mieście (minus 27 proc., podczas gdy średni spadek wynosi minus 20 proc.).

W grupę wiekową najbardziej podatną na trendy wchodzi Pokolenie Y (ur. 1984-1997). Nazywane jest również „pokoleniem cyfrowym”. W porównaniu z poprzednim pokoleniem, w większym stopniu oswoiło ono nowinki technologiczne, aktywnie korzysta z mediów cyfrowych i uważane jest za otwarte na nowe wyzwania.

To pokolenie deklarujące zmianę swoich zachowań. Wiodącymi trendami w pokoleniu Y są m.in.: ograniczenie jedzenia na mieście – 38 proc. osób deklaruje, że zamierza rzadziej jeść na mieście, czy planowanie przeprowadzki z miasta na obrzeża lub na wieś – wzrost o 27 proc.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ