Chociaż wiele się mówi o zaletach starszych pracowników, to wciąż jeszcze na polskim rynku pracy nie jest to oczywiste dla wszystkich pracodawców. A szkoda, bo zalety 50- i 60-letnich pracowników w połączeniu z zaletami młodszych rodzą prawdziwą synergię, która sprzyja rozwojowi firmy. Czego więc młodsi pracownicy mogą uczyć się od starszych?

Młodszy pracownik może się nauczyć od starszego lojalności, ponieważ starszemu pracownikowi zależy na stabilnej sytuacji w pracy i na firmie, w której pozostanie na dłużej. A lojalność w stosunku do pracodawcy jest obecnie bardzo ceniona.

Starsi mają również większe doświadczenie, a wiedza, która jest zgromadzona przez 20, 30 czy nawet 40 lat jest bardzo cenna. I chodzi to nie tylko o wiedzę merytoryczną, ale o sposoby działania, podejście do klienta, odwagę w podejmowaniu decyzji czy reagowanie na porażkę czy niepowodzenie.

Starszy pracownik jest też bardziej wiarygodny w kontaktach z klientami niż młodszy kolega z zespołu. Mogą np. razem chodzić na spotkania biznesowe.

Pracownik 50-letni i 60-letni cechuje się także większą odpowiedzialnością, ponieważ w trakcie swojej pracy zawodowej miał do czynienia z wieloma sytuacjami. Może więc przewidzieć efekty nowych działań, lepiej reagować na sytuacje i podejmować bardziej racjonalne decyzje.

Dodatkowo pracownicy z 30- czy 40-letnim stażem mogą inspirować młodszych do działania, być ich doradcami, mentorami czy nauczycielami.

Halina Potocka, wiceprzewodnicząca AGE Platform Europe – sieci europejskich organizacji działających na rzecz osób 50+, podkreśla, że osoby starsze to kapitał ludzki, którego nie wolno marnotrawić:

– To wielkie źródło wiedzy i doświadczenia, które powinno być wykorzystywane dla dobra całego społeczeństwa. Bardzo często zdarza się, że wysokiej klasy specjalista musi pójść na emeryturę i w tym momencie cała jego wiedza marnuje się. Na szczęście są kraje europejskie, które temu zapobiegają. W Niemczech powstała specjalna organizacja ekspertów i specjalistów, która zajmuje się m.in. restrukturyzacją upadających  przedsiębiorstw. W Finlandii emerytowanym robotnikom, którzy po prostu znają się na danym fachu, proponuje się, aby wrócili w niepełnym i elastycznym wymiarze godzin na rynek pracy. Zostają tzw. mentorami. Pracują z grupą 507 młodych osób i przekazują im swoje doświadczenia – wyjaśnia.

Starsi pracownicy muszą również przykładać się swoją postawą do obalania niekorzystnych dla nich mitów i stereotypów związanych z ich wiekiem.

A mają sporo do zrobienia: przede wszystkim powinni zadbać o stałe podnoszenie swoich kompetencji i kwalifikacji zawodowych. W obecnych czasach dynamicznych zmian, gdzie  wiedza szybko się dezaktualizuje, niemożliwie jest bazowanie jedynie na wykształceniu nabytym  w młodości, w szkole. Szkolenia zawodowe w celu podniesienia kwalifikacji są więc absolutnie niezbędne – informuje 50plus.gov.pl.

Na podstawie poradnika kariery monsterpolska.pl oraz 50plus.gov.pl

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ