W pierwszym kwartale 2017 r. w Europie nastroje konsumenckie utrzymały się na wysokim poziomie. Już pod koniec grudnia 2016 r. nastroje konsumentów w 28 krajach Unii osiągnęły swój najwyższy poziom od stycznia 2008 r.

O kolejne dwa punkty poziom ten w Europie wzrósł w styczniu 2017 r., do 19,9 punktu, a w marcu utrzymał się na poziomie 18,9 punktu. Przekłada się to bezpośrednio na skłonność do zakupów.

Polscy konsumenci spodziewają się dalszego zwiększenia dochodów. Choć wskaźnik nastrojów konsumenckich osłabł w pierwszym kwartale 2017 r., oczekiwania gospodarcze polskich konsumentów utrzymują wysoki poziom dzięki stałemu rozwojowi gospodarki. Obecnie wskaźnik osiągnął 21,7 punktu i jest to poziom porównywany z poziomem wskaźnika sprzed 12 miesięcy (22,9 punktu w marcu 2016 r.).

Polscy konsumenci spodziewają się stałej poprawy dochodów. W porównaniu do pozostałych krajów UE, wyjątkowo wysoki optymizm zanotowano w pierwszych trzech miesiącach roku. W styczniu wskaźnik osiągnął najwyższy poziom na przestrzeni ostatnich 15 lat, dochodząc do 47,8 punktu.

Mocno wzrosła skłonność do dokonywania zakupów w porównaniu z poprzednim rokiem. W marcu 2016 r. wskaźnik wyniósł 7,3 punktu, a dane na koniec pierwszego kwartału tego roku wyniosły 18,8 punktu. Wskaźnik rósł dzięki dobrej sytuacji gospodarczej, rekordowo niskich stóp procentowych oraz dobrej sytuacji na rynku pracy.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ