Osteoporoza to jedno z najczęstszych schorzeń współczesnego społeczeństwa. Zwana często „cichym zabójcą”, ponieważ początkowo nie ma żadnych zauważalnych objawów. Choć dotyka głównie osoby w wieku powyżej 60. roku życia, ryzyko jej wystąpienia związane jest z wieloma dodatkowymi czynnikami.

Profilaktykę należy więc stosować już od najmłodszych lat. Jest to niezwykle ważne, bo właśnie w pierwszych latach życia dziecka kości osiągają szczytową gęstość kostną. Prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w składniki odżywcze wzmacniające budowę kości, to jeden z podstawowych elementów profilaktyki. Jak zatem powinniśmy bronić się przed osteoporozą?

W Polsce odsetek osób cierpiących na osteoporozę stale rośnie. Obecnie jest nią zagrożonych 40 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn po 50.r. ż.1 Choć częściej atakuje kobiety oraz osoby starsze, zdarzają się przypadki występowania tego schorzenia również u osób młodych. Ta podstępna choroba polega na postępującym ubytku masy kostnej, czego efektem jest zwiększona podatność na złamania, które są głównym objawem osteoporozy. Złamania osteoporotyczne prowadzą często do niepełnosprawności i trwałych uszczerbków na zdrowiu. Osteoporoza jest uważana za schorzenie geriatryczne, natomiast właśnie we wczesnym dzieciństwie należy dopatrywać się źródła jej powstawania.

Odpowiednio zbilansowana dieta i aktywność fizyczna sprzyjają budowaniu zdrowych, silnych kości w wieku dziecięcym. Dzięki temu szczytowa masa kostna, osiągana około trzydziestego roku życia, będzie większa.

Wapń jest niezbędnym składnikiem zdrowych kości, dlatego tak ważne jest dostarczanie go organizmowi w odpowiedniej ilości.

Witamina D jest niezbędna do utrzymania prawidłowego stężenia wapnia w organizmie.

Fosfor. Warto wiedzieć, że zarówno jego niedostateczne, jak i nadmierne spożycie niekorzystnie wpływa na stężenie wapnia. Ze względu na jego szerokie występowanie i łatwe wchłanianie z przewodu pokarmowego rzadko stwierdza się jego niedobór.

Białko. W odpowiednie spożycie białka jest niezbędne do utrzymania sprawności układu ruchu. Niedobór białka u dzieci prowadzi do zaburzeń wchłaniania wapnia, co warunkuje utratę masy kostnej. Należy pamiętać, że również zbyt duże spożycie białka niekorzystnie wpływa na gospodarkę wapnia.

Źródło: www.1000dni.pl.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ