Na przełomie roku chcemy szczególnie zadbać o formę, a także staramy się wdrożyć w życie postanowienia związane z zadbaniem o zdrowie swoje i rodziny. Aby rezultaty były trwałe najlepiej postawić na jadłospis oparty o Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, w której znajdziemy odpowiedź na to, co i w jakich proporcjach każdego dnia powinno znaleźć się na naszym talerzu.

Jedną z podstawowych grup spożywczych w niej wyszczególnionych, zaraz po warzywach i owocach, są produkty zbożowe – wśród nich kasze, które w polskiej kuchni są obecne od wieków.

Kasze nie tylko urozmaicą i wzbogacą nasz jadłospis o różne smaki, ale także – jak podkreślają eksperci – dostarczą porcji wartościowych składników odżywczych: witamin i minerałów oraz cennego błonnika, który dając uczucie sytości ułatwi nam przestrzegani zasad prawidłowego żywienia.

Gryczana, jaglana, jęczmienna…

Ten wybór chwali ekspert akcji „Zboże smakuje i inspiruje”, dr hab. Dariusz Włodarek z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie – Dobrze, że Polacy doceniają kasze.

 Znakomicie komponują się z innymi produktami spożywczymi, a wprowadzając je do jadłospisu urozmaicimy i wzbogacimy go w ciekawy sposób, ponieważ każda z nich posiada inne walory smakowe. Kasze to bardzo wartościowy element codziennej diety i źródło cennych składników odżywczych. Fakt, że osłonka ziarna nie jest usuwana podczas procesu ich przetwarzania powoduje, że mają one większą zawartość witamin z grupy B oraz składników mineralnych: potasu, magnezu, żelaza, manganu czy cynku. W zależności od wybranego rodzaju kaszy dostarczymy do organizmu wielu cennych, zawartych w niej substancji. Na przykład kasza gryczana została uznana za produkt wartościowy pod względem odżywczym, ze względu na zawartość białka, polifenoli i substancji mineralnych.1 Jej 100 g zapewni nam m. in. porcję fosforu, niezbędnego do utrzymania zdrowych kości i zębów, a także manganu. Istnieją też doniesienia o właściwościach przeciwutleniających gryki, w związku z zawartą w tym ziarnie rutyną i kwercetyną.. Po kaszę jaglaną warto sięgnąć po treningu, dostarcza węglowodanów złożonych jak również białka, co korzystnie wpłynie na regenerację mięśni po wysiłku fizycznym. Z kolei kasza jęczmienna ma wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu.3 Jedną z jej odmian jest pęczak, którego 100g dostarczy nam m. in. żelaza. Pamiętajmy też, że generalnie kasze to źródło cennego błonnika oraz węglowodanów złożonych o niskim indeksie glikemicznmy. Dzięki tym właściwościom chronią nas przed napadami nagłego głodu. Są zatem dobrą propozycją dla tych, którzy chcą szczególnie uważnie zacząć dbać nie tylko o zdrowie, ale też sylwetkę – zaleca dr hab. Dariusz Włodarek.

Kasze to typowo polski produkt, który na naszych stołach jest obecny od setek lat.

– Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że kasze to nasze kulinarne dobro narodowe. Na szczęście Polacy wciąż doceniają ich zalety – przygotowując różne rodzaje kasz na wiele sposobów i okazji. Należy podkreślić, że warto sięgać po kasze krajowych producentów, którzy oferują wysoką jakość produktu – polskie kasze powstają bowiem z najlepszych ziaren, procesy produkcji są zgodne z zachowaniem wymagań stawianych przez normy prawa, zarówno unijnego, jak i krajowego – rekomenduje Rafał Mładanowicz, prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż.

Niewątpliwą zaletą kasz – oprócz dostarczania wartościowych składników odżywczych, jest także fakt, że ich szeroki wybór daje nam wiele możliwości kulinarnych do skomponowania pełnowartościowych posiłków. Stanowią one zarówno składnik dań głównych, np. jako dodatek do pieczeni, farsz do pierogów czy gołąbków, świetnie też sprawdzą się w zupach i sałatkach, jak również w wersji na słodko, np. kasza jaglana z mlekiem, owocami i orzechami, jako pełnowartościowe śniadanie.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ